7 Langkah Melupakan Seseorang Dalam Waktu Singkat

Melupakan seseorang yang sebelumnya pernah kita sayangi bukanlah perkara yang mudah. Terkadang hati kuat untuk melangkah pergi, kadangkala hati kita ingin semakin nasib dalam kenangan.

Cinta. Bukan mudah melupakan orang yang kita cintai. Tapi kehidupan butuh diteruskan.

Ya, bercakap terbukti mudah. Tapi tidak mustahil kan?

Saya juga semacam anda. Saya sempat mengalami cinta terputus di tengah jalan. Atas karena tertentu, terpaksa berpisah. Lebih perit jikalau cinta tidak direstui.

Bukan mudah untuk membikin keputusan kerana kedua-duanya amat saya sayangi. Kehidupan amat perit saya rasakan. Ketika ingin melupakan, ada saja kenangan yang menggugah jiwa.

Terdengar lagu itu, saya teringat dia. Terlihat daerah makan itu, teringat si dia. Aduh,perit sangat jikalau terpaksa melupakan orang yang kita sayang.

Tapi, saya terfikir hingga jikalau saya wajib begini ?

Saya berdoa padaNYA supaya diberikan petunjuk. Ketika rindu padanya, saya memperlawankan pada DIA. Tapi bukan untuk menyembuhkan hati.

Pada suatu hari, saya mencoba untuk muhasabah diri. Menempatkan diri saya pada diri orang lain.

Pada mulanya, saya tempatkan diri saya pada diri kedua bunda bapa saya. Mereka hanya inginkan yang terbaik. Memang telah menjadi lumrah, bunda bapa inginkan yang paling baik buat anak-anaknya.

Walaupun saya terluka dengan keputusan bunda bapa saya, saya mendapatkan dengan redha kerana redha Allah terletak pada redha kedua bunda bapa. Oleh itu, saya tidak mahu perhubungan saya tidak direstui oleh bunda bapa saya.

Kemudian, saya tempatkan diri saya pada dirinya. Saya faham dirinya tidak mahu saya tersepit untuk membikin keputusan. Dia tahu bukan mudah untuk saya membikin opsi kerana kedua-duanya amat saya sayangi. Jadi,dia memilih untuk berangkat supaya saya tidak derhaka terhadap kedua bunda bapa saya.

Kemudian, saya berfikir juga dari sudut pandang diri saya. Mungkin saya terlena dengan nikmat cinta yang diberikan Allah, sayang saya padanya melebihi sayang saya terhadap Allah.

Sebelum saya semakin terleka dengan cinta, Allah luar biasa balik nikmat itu. Mungkin juga kini belum masa yang sesuai untuk saya bercinta. Insyaallah ,jika benar dirinya jodoh saya, satu hari nanti kami akan dipertemukan seperti semula di waktu yang tepat. Saya yakin Allah akan menawarkan yang paling baik buat saya.

Baca Juga : Karir Anda Ingin Melonjak ? Lakukan Ini

Oleh itu, bangkitlah kawan-kawan. Hilangnya cinta insan bukan bermakna kita putus andalan untuk hidup. Pandanglah ia dari aspek positif. Kita tentu bisa menempuhi keperitan ini dengan baik.Beberapa Cara yang Saya Lakukan Semasa untuk Melupakan Orang Tersebut :

Mohon kekuatan dari Allah SWT
Tips melupakan orang yang kita sayang ialah memohon kekuatan dari Allah swt dalam menjalani reka kehidupan hari esok dan seterusnya. Mohonlah Allah tunjukkan pesan yang tersirat di sebalik perpisahan itu.

Perbanyakkan solat sunat serta bacalah Al-Quran
Hati yang terluka perlukan ubat. Mintalah Allah obatnya karena Allah pemilik setiap hati manusia. Ingatilah Allah karena dengan mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang.

Terimalah kenyataan
Perkara terpenting ialah diri kita butuh mendapatkan kenyataan. Terimalah kenyataan bahawa perpisahan telah terjadi serta masing-masing telah memiliki haluan sendiri. Sentiasa ingatkan diri bahawa dirinya bukanlah yang paling baik untuk kita serta yakinlah kita akan menemui insan yang lebih baik. Percayalah pada ketentuan jodoh. Jika dirinya terbukti tercipta untuk kita, dirinya tentu kembali kan ? Ridhalah dengan ketentuanNYA.

Buang segala perkara mengenai dia
Perkara ini terbukti perit untuk dilakukan namun inilah tutorial paling baik untuk melupakan seseorang yang kita sayang. Buanglah segala perkara mengenai dia. Buang nombor telefonnya, block Facebook serta apa sahaja medium yang membolehkan kalian berhubung dengannya. Jika sayang untuk membikin hadiah pemberiannya, simpanlah di dalam satu kotak serta sorokkannya di daerah yang jauh dari pandangan anda. Kuatkan diri kalian supaya tidak menghubunginya.

Sibukkan diri
Sibukkan diri kalian dengan kerja serta kawan-kawan. Luangkanlah masa dengan perkara yang kalian minati. Jangan biarkan diri kalian bersendirian kerana kalian akan merasa sunyi lalu mengingati kenangan-kenangan lalu.

Hindari semua perkara mengenai dia
Cuba hindarkan semua perkara yang mengingatkan kita pada si dirinya . Contohnya, jangan berangkat ke daerah makan yang rutin kita berangkat bersama si dia. Jangan dengar lagu yang berkaitan dengan si dia. Jika terdengar, segeralah tutup radio itu.

Ceritakan persoalan terhadap orang yang dipercayai
Ceritakanlah persoalan kalian ini terhadap orang yang kalian percayai. Mintalah nasihat daripadanya serta mintalah sokongan daripada rakan-rakan kalian supaya menolong kalian keluar daripada persoalan ini. Terakhir kali, bantulah diri kita untuk keluar dari masalah ini. Jangan biarkan diri kita menderita kerana kenangan lalu. Buktikan padanya kita sanggup nasib lebih baik tanpanya. Terimalah kenyataan serta percayalah luka itu akan pulih seiring waktu.

Baca Juga : 5 Sikap Bijaksana Seorang Jika Anda Seorang Pemimpin

Hidup ini merupakan satu perjalanan yang wajib kita lalui dengan sungguh-sungguh. Maka, tiada gunanya kita berlama-lama dalam duka. Duka yang bertahun hanya akan menyebarkan kita buta akan tidak sedikit kebahagiaan yang disajikan Allah pada kita. Mungkin Allah ingin mengajarkan kualitas syukur, lalu ditimpakan kesusahan serta kesedihan. Mungkin Allah ingin mendidik hati kita dengan sabar, lalu Dia berbagi ujian. Mungkin Allah ingin melatih rasa rendah diri lalu diberikan kegagalan. Mungkin Allah ingin menguji  kualitas cinta kita kepadaNya, lantas Dia memutuskan kita dengan cinta yang lain. Tidak ada diberikan sesuatu itu dengan sia-sia. Tidak dijadikan apa-apa pun tanpa karena serta ibrah, yang tentunya menyebarkan kita berasa kagum serta bersyukur pada sebuah hari kelak.

0 Comments


EmoticonEmoticon